مکان¬یابی، تعیین فرم و سازمان فضایی شهر کِلار در سده¬های نخستین اسلامی بر اساس شواهد باستان¬شناختی
نویسندگان
چکیده
منابع تاریخی سدههای نخستین اسلامی از «کِلار» به عنوان شهری آباد و پایگاه اسپهبدان غرب طبرستان در منطقة کوهستانی و هممرز دیلم، مطابق با کلاردشت در مازندران کنونی یاد کردهاند. این شهر در اواسط سدة سوم به عنوان مرکز سیاسی قیام مردم طبرستان به رهبری حسن بن زید علوی علیه طاهریان جلوهگر میشود. با وجود اهمیت کلار در سدههای اولیة اسلامی، باستانشناسانی که بقایای تپة باستانی کِلار در کلاردشت را مورد مطالعه قرار دادهاند، شواهد محکمی از استمرار حیات شهر اسلامی کِلار در سطوح فوقانی تپة مذکور ارائه نکردهاند. اگرچه نشانههایی از استمرار استقرار در عرصه و حریم این تپة باستانی در سدههای اولیة اسلامی بهدست آمد، قطر لایة اسلامی به اندازهای نازک ثبت شده (50 سانتیمتر) که به هیچوجه نمیتواند مؤید استقرار شهر قدرتمند اسلامی کلار در این مکان باشد. فرض بر آن است که فرمانروایان اسلامی کلار، نقطهای را با فاصلهای نه چندان دور از کلار ساسانی، با قابلیتهای خاص دفاعی و معیشتی انتخاب نموده باشند. در این مقاله برای مکانیابی و معرفی بقایای شهر اسلامی کلار، منابع مکتوب سدههای نخست و میانی اسلام و نیز نتایج بررسی سیستماتیک نگارندگان مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج روشن ساخت که محوطهای با وسعتی بالغ بر 25 هکتار و به نام محلی «شهردلِه(1)»(shahr-e dele) در فاصله 5/1 کیلومتری محور شمالی تپة کلار و در مجاورت حریم شمالی رودخانه سردآبرود، همان شهر اسلامی کلار است. بدینترتیب فرمانروایان اسلامی کلاردشت، شهر جدیدی را (جدای از شهر ساسانی) در منطقه احداث و مرکز حکمرانی خود ساختهاند.
منابع مشابه
سازمان فضایی در شهر اسلامی ایران
شهر به عنوان عالیترین مظهر تمدن انسانی، در ایران دو سرنوشت متفاوت داشته است : در دوران پیش از اسلام که جهانبینی طبقاتی حاکم بود و ارتباط میان زمین و آسمان از طریق اشخاص برگزیده برقرار میشد، بنابراین شهر صورتی دستوری و نمادین داشت. با ورود اسلام به ایران، جهانبینی برابرنگر اسلام، منطق طبقات اجتماعی را در هم ریخت و قبول ارتباط بیواسطه میان انسان و خدا، جایگاه واسطهها و اشخاص خاص در جامعه را...
متن کاملسازمان فضایی در شهر اسلامی ایران
شهر به عنوان عالی ترین مظهر تمدن انسانی، در ایران دو سرنوشت متفاوت داشته است : در دوران پیش از اسلام که جهان بینی طبقاتی حاکم بود و ارتباط میان زمین و آسمان از طریق اشخاص برگزیده برقرار می شد، بنابراین شهر صورتی دستوری و نمادین داشت. با ورود اسلام به ایران، جهان بینی برابرنگر اسلام، منطق طبقات اجتماعی را در هم ریخت و قبول ارتباط بی واسطه میان انسان و خدا، جایگاه واسطه ها و اشخاص خاص در جامعه را...
متن کاملتعاملات علمی در قرون نخستین اسلامی بر اساس مطالعات باستانشناسی (با تأکید بر نقوش هندسی تزئینات گچبریهای قرون نخستین اسلامی
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل اندیشهی فلسفی نقوش هندسی گچبریهای قرون نخستین اسلامی میباشد. اندیشهی فلسفی یونانی، به خصوص فلسفهی افلاطون و فیثاغورث از جمله علومی است که بر تفسیر و تحلیل نقشمایههای هنر اسلامی اثرگذار بوده است. مستندات پژوهش، آثار معماری به خصوص گچبریهای گنجینهی اسلامی موزهی ملی ایران است. پژوهش حاضر با استفاده از توصیف، تحلیل و مقایسه تطبیقی اطلاعات گردآوری شده ...
متن کاملسازمان فضایی شهر ساسانی بیشاپور
شهر باستانی بیشاپور دومین پایتخت ساسانی است که توسط شاپور برپا گردید. این مقاله به دنبال توصیف روشن و معرفی ویژگیهای سازمان فضایی این شهر تاریخی بصورت مستند و بر اساس یافته های ملموس کاوش های باستان شناسی است. چهره اصلی شهر بیشاپور که در این مقاله به توصیف آن پرداخته شده در کاوش های باستان شناسی انجام شده طی سالهای 1347 تا 1357 بدست آمده است. طی این کاوش ها ارگ حکومتی شامل کاخ و معبد آناهیتا و ...
متن کاملتحلیل فضایی فرم شهر بابل براساس تراکم ساختمانی
تراکم ساختمانی بهمنزلة نسبت سطح زیربنای ساختمان (در تمام طبقات) به مساحت قطعة زمین مسکونی، موضوع مهمی در برنامهریزی شهری و مدیریت زمین است. امروزه بهدلیل کمبود منابع و برای کاهش هزینههای توسعة شهری، همچنین ارائة خدمات مطلوبتر و اقتصادیتر، به متراکمشدن جمعیت و بهتبع آن افزایش تراکم ساختمانی توجه بیشتری شده است. هدف پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، بررسی تحلیل فضایی فرم شهر بابل براساس تراکم ساخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات باستان شناسیناشر: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
ISSN 2288ـ1026
دوره 5
شماره 1 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023